Op welke manieren kun jij het beste je conversies verhogen?
Welke strategieën zijn er voor conversie optimalisatie?
Het is altijd nuttig om je conversies te verhogen. Of dit nu voor je online marketing inspanningen, e mailmarketing, of een volledig ander aspect van je bedrijf is. Er zijn veel waardevolle tips die je helpen deze taak te volbrengen. Sommige zijn snel; andere strategieën vergen wat tijd en geduld maar ze helpen allemaal bij het bereiken van je e commerce doelen, het verhogen van je omzet of het generen van nieuwe klanten.
Laten we eens kijken naar de beste manieren en een aantal praktische tips om conversies te verhogen.
- Leer de wensen van je websitebezoekers kennen
Om je conversies te verhogen moet je de pagina’s identificeren die voor je bezoekers het nuttigst zijn en die dan op een of andere manier onder de aandacht brengen. Door gebruikers precies te laten zien welke actie ze moeten ondernemen – of dat nu een product kopen is of zich inschrijven voor een e-mail lijst – bereik je deze taak met gemak. Weet wat de bezoekers verwachten van het bestelproces of van jouw dienst en speel hier op in!
- Laat mensen niet wachten op wat ze willen
Soms is het lastig om iets te converteren, dat gebeurt. Het is echter nog moeilijker als je direct na binnenkomst om een actie van je potentiële klanten vraagt en verwacht dat gebruikers afwachten tot ze iets kunnen kopen of tot ze toegang krijgen tot de benodigde informatie. Zelfs als je klanten geduldig zijn, verwachten ze nog steeds een snel antwoord. Met andere woorden is het dus verstandig om je pagina’s te optimaliseren.
- Stem de kleuren van de call-to-action knoppen af op het kleurenpalet van je branding
Je ziet dit bijvoorbeeld als je Facebook opent en de “like” knop is in dezelfde kleur als het officiële logo. Bovendien kun je de lay-out het beste overzichtelijk houden, zodat jouw gebruikers precies weten wat zij kunnen verwachten. Een paar leuke afbeeldingen kunnen maar teveel tussentijdse afleidingen werken averechts. Laat de rest achterwege en zorg er hiermee voor dat de klant overgaat op actie!
- Maak het gebruikers gemakkelijk om te vinden wat ze zoeken
Hiervoor heb je een goede sitestructuur nodig, zodat je jouw klanten gemakkelijk door het afrekenproces kunt leiden of hun contactgegevens kunt ontvangen. Ook het schrijven van een prettig leesbare productomschrijving kan een positief effect geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een duidelijk contactformulier en zorg dat de navigatie op je website helder is.
Ga jij voor een jongere, openminded doelgroep? Dan is het slim om voor een informele tone te kiezen. Vergeet ook zeker niet om voor de belangrijkste zoekwoorden specifieke landingspagina’s te maken. Onthoud dat je dit proces kunt optimaliseren door ervoor te zorgen dat alles wat jouw klanten nodig hebben op de pagina beschikbaar is.
- Gebruik getuigenissen en sociaal bewijs
Dit betekent dat je aan nieuwe klanten moet laten zien dat andere bedrijven je vertrouwen en bij jou kopen. Je kunt elk soort recensie of getuigenis gebruiken maar het is vooral nuttig als ze afkomstig zijn van erkende personen of bekende merken op het gebied. Vraag hen om positieve woorden achter te laten, of maak gebruik van hun logo’s. Dit wekt interesse en zal het vertrouwen in jouw bedrijf verhogen bij de potentiële klant.
- Personaliseer je benadering van bezoekers op basis van hun acties
Telkens als je een nieuwe bezoeker iets anders laat zien dan iets wat een andere gebruiker te zien krijgt, wek je de indruk dat ze belangrijk zijn op grond van hoe ze handelen of welke informatie ze interessant vinden. Zorg dat nieuwe klanten zich gewaardeerd voelen wanneer zij producten afrekenen of iets in hun winkelwagen stoppen.
Langere registratieformulieren voelen vaak onpersoonlijk aan, zorg dat je alleen die velden verplicht maakt die nodig zijn voor jouw product of dienst. Als je een groot assortiment hebt, zorg dan dat je weet wat de klanten willen zodat jij hen makkelijk kunt informeren over speciale aanbiedingen of acties.
- Hou het eenvoudig en schoon
Als je meerdere call to actions gebruikt op een pagina, kan dit klanten verwarren en hun interesse doen laten verliezen. Denk goed na wat de belangrijkste zoekwoorden zijn en wat je wil aanbieden. Zorg dat er niet te veel advertenties, speciale aanbiedingen of andere zaken op 1 pagina worden aangeboden. Veel content is vaak positief, maar verspreid dit naar meerdere specifieke landingspagina’s. Zo hou je het aantal bezoekers hoog en zo kun je makkelijk de clicks naar een andere pagina toe verhogen.
- Maak het eenvoudig om direct met jouw bedrijf te communiceren
Zodra een bezoeker jouw website, product of dienst voldoende vertrouwt, zal hij misschien contact op willen nemen. Daarom is het zinvol om op elke pagina van de site, en zeker op de homepage, directe links naar alle belangrijke formulieren aan te bieden.
Zelfs als je erg druk bent, is het verstandig een e mailadres of telefoonnummer beschikbaar te hebben voor je potentiële klanten. Zorg hierbij dat jij en je collega’s hun uiterste best doen om e mails snel te beantwoorden, zo kun jij de vragen van bezoekers omzetten naar antwoorden en acties!
- Houd de gegevens en feedback van klanten goed in de gaten
Je moet altijd weten wat je klanten doen, wat zij wensen en verwachten en welke pagina’s ze vaak gebruiken. Bovendien kun je enquêtes delen of een blog toevoegen met feedback van voorgaande kopers om nog meer inzichten te krijgen. Dit zal je helpen jouw omzettingspercentage in de toekomst te verbeteren en het percentage bezoekers te verhogen. Je kunt zelfs aan bezoekers die zich op je website registreren vragen wat ze van jou en je bedrijf verwachten.
- Geef gebruikers een reden om te kopen
Je moet altijd snel antwoord kunnen geven op de vraag, “What is in it for me?” wanneer iemand overweegt bij je te kopen. Voeg daarom een prettig leesbare productomschrijving toe. Ook is het prettig dat bijkomende kosten of aanbiedingen worden vermeld. Hierdoor creëer je een overzichtelijk totaalplaatje van jouw product of dienst.
- Geef de gebruiker feedback na het kopen
Op de meeste websites is het gebruikelijk om een ‘sleutel’ of unieke code te vragen in ruil voor toegang tot downloads of specifieke waarborgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het downloaden van een e book of een gratis quick scan van je bedrijf. Wanneer men antwoord geeft op deze vraag, is het verstandig de gebruiker op de hoogte te houden van acties of speciale aanbiedingen. Dit is hét moment om de potentiële klant naar een volgende pagina te brengen en dus je conversie te verhogen. Je kunt ze hiermee naar andere producten leiden.
- Stel zoekmachine optimalisatie in
Je moet altijd zorgen dat je hierop inspeelt door meerdere relevante keywords en trefwoorden toe te voegen aan de URL’s en de titel van de landingspagina. Hierdoor zullen zoekmachines jouw pagina eerder omhoog plaatsen. Dit geldt ook voor de tekst op de site zelf, zoals bijvoorbeeld in de paginatitels en omschrijvingen.
- Gebruik subtitels en titelteksten
Het gebruik van trefwoorden op een pagina kan helpen om je site hoger in Google te plaatsen alsook meer clickbaarheid bieden aan zoekmachines. Je moet hiermee rekening houden met de juiste indeling en structuur van een pagina, dit blijft natuurlijk de belangrijkste bron. Gebruik op iedere pagina titelteksten om relevante zoekwoorden te verwerken.
- Hanteer een duidelijke bedrijfsstrategie
Het is mogelijk dat er geen optie is om een call to action in het midden of onderaan een pagina te plaatsen maar alleen bovenaan. Je moet hierbij altijd rekening houden met de gebruikerservaring en wat je klanten tijdens het lezen van jouw site zochten. Probeer dit dan ook te meten door middel van een review. Je kunt dit ook met andere technieken doen, bijvoorbeeld door een enquête op te zetten.
- Test de respons van bezoekers
Maak meerdere versies van jouw website en vergelijk de resultaten om te weten welke het beste werkt. Ontwikkel je bijvoorbeeld een nieuwe webshop? Let dan goed op welke content aanspreekt. Je moet hierbij dus kritisch naar je site blijven kijken om te weten welk type gebruiker jouw site aanspreekt en hoe lang hij erover doet om de juiste producten of diensten te vinden. Welke positieve woorden worden er opgepakt? En waar klikt de potentiële klant het snelst op? Zo kun je jouw conversie verhogen.
- Plaatsingseisen en statistieken
Ga op de plaats van de potentiële klanten staan door een vragenformulier op je website te plaatsen, om zo meer inzicht te krijgen in hun motieven en in wat jouw klanten nodig hebben. Zo zorg je ook voor een unieke webshop of landingspagina die afgestemd is op jouw specifieke doelgroep! Daarnaast is het ook mogelijk dat er verschillende doelgroepen zijn voor jouw bedrijf, afhankelijk van het product of dienst die jij aanbiedt. Door dit te onderzoeken, vergroot je de kans op conversie optimalisatie.
- Vermijd overmatige informatie
Als je een product of dienst aanbiedt met meerdere keuzemogelijkheden, kan dit overweldigend zijn voor de bezoekers. Je moet daarom rekening houden met verschillende aspecten als prijs, merk en misschien nog wel belangrijker; de kwaliteit van het product of de service. Hou de pagina in ieder geval concreet en overzichtelijk, zodat het afrekenproces en bestelproces zo makkelijk en gericht mogelijk gaan.
- Versterk je merkbekendheid
Je kunt een unieke korting of productaanbieding op je website plaatsen, zowel onder- als bovenin de pagina om vooral veel clicks te genereren en dus verhoogde conversies te krijgen. Heb je speciale aanbiedingen of een fysieke winkel? Maak hier dan zeker gebruik van!
- Houd je teksten kort en bondig
Probeer een optimale leesbaarheid te creëren door gerichte en herkenbare inhoud op je pagina te plaatsen. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat alle informatie wel terug komt in een opmaak die jouw bezoekers begrijpen maar overdrijf hierin niet want dit kan weer zorgen voor tussentijdse afleidingen. Maak het daarbij ook makkelijk om te reproduceren en maak vooral geen spelfouten!
- Pas je afbeeldingen aan op een goede manier
Een afbeelding is het visitekaartje van jouw bedrijf en moet dus perfect gepositioneerd worden in de kop van je pagina. Plaats hier een duidelijk en helder logo om bij te dragen aan het verhoogde vertrouwen dat potentiële bezoekers moeten krijgen. Om nog meer herkenning te verzorgen, kun je dit logo of andere afbeeldingen in dezelfde huisstijl bijvoorbeeld ook op Instagram of LinkedIn plaatsen.
- Laat je producten zien
Je moet natuurlijk wel eerst je klanten overtuigen dat jouw website de best passende optie is om te bekijken en dan ook terecht te komen bij jouw site. Door dus steeds te vermelden waarom ze bepaalde acties ondernemen, kun je een voorkeurspositie creëren. Ook kun je met hapklare brokken informatie over jouw product of dienst bereiken wat je wilt. Zorg er dan dus ook voor dat het design van jouw site aansluit op jouw producten, en deze zelfs ondersteunt!
- Laat je potentiële klanten meedenken
Zorg er voor dat je een goede zichtbaarheid geeft aan de producten of diensten om zo op een informele manier te communiceren en hiermee je conversies te optimaliseren. Doordat er verschillende factoren zijn die de conversie verhogen, is het goed om een kijkje te nemen op jouw site in dit opzicht. De kans dat je hiermee je omzet verhoogt is gigantisch, en zo betrek je de klanten echt bij jouw producten!
- Gebruik voldoende relevante zoekwoorden
Als je specifieke pagina’s met elkaar vergelijkt, is het wel erg belangrijk dat precies dezelfde zoekwoorden worden gebruikt. Zorg er dus voor dat je hierop let. Vergelijk jouw site met andere webshops of dienstaanbieders die vergelijkbaar zijn of zelfs hoger in prijs. Op deze manier kun je op een correcte manier concurrentie aangaan en haal je meer omzet uit jouw website!
- Voldoe aan de behoeftes van bezoekers
Een goede contentmarketing strategie helpt bij het bepalen van de voorkeuren en behoeftes van bezoekers. Zorg er dus dat je contact met jouw klanten opneemt via social media, dit vormt een connectie tussen de klant en het bedrijf. Dit is tevens ook de reden waarom je altijd eerst moet nagaan wat de wensen en behoeftes zijn om vervolgens maatwerk te leveren!
Zorg er dus voor dat je klanten zich veilig voelen op jouw website en weet waar ze de informatie die ze zoeken kunnen vinden. Dit zal dan ook het vertrouwen in jouw site verhogen en je conversies doen stijgen!
- Zorg voor een goede strategie op social media
Er bestaat natuurlijk geen strategie die het beste werkt. Iedere strategie is anders en moet matchen met jou en jouw bedrijf. Welke strategie je ook kiest, voer deze consequent door! Ontwerp een huisstijl, zorg voor eenheid in je afbeeldingen en controleer vooral wat je klanten liken.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld af te stemmen hoe vaak en wat voor soort artikelen jij op social media post om zo een hogere conversie te verkrijgen. Gebruik hierbij bijvoorbeeld aanbiedingen, prijzen of give-aways waarbij bezoekers door moeten klikken. Hiermee verhoog je je webshop conversie.
- Zorg voor een goede online positie
Door jouw bedrijf of website beter te positioneren dan je concurrenten, kan je meer gelijkgestemde bezoekers trekken en hiermee een groot aantal conversies bereiken. Dit doe je door gebruik te maken van SEO, een makkelijke vorm van conversie optimalisatie. Maak bijvoorbeeld links naar andere websites die vergelijkbaar zijn met jouw site. Hierdoor verbind jij je aan deze websites en zullen zoekmachines jouw site hoger plaatsen!
- Pas de pagina’s aan op de specifieke doelgroepen
Er zijn verschillende pagina’s die je kunt noemen, zoals jouw homepage, nieuwsbrieven of e-mails. Een website heeft verschillende soorten bezoekers en dus moet je ook verschillende woorden gebruiken om op te vallen bij de perfecte doelgroep. Daarnaast is het ook goed om in de gaten te houden welke woorden men vaak gebruikt op social media en sites die vergelijkbaar zijn met die van jou.
Wanneer jij deze woorden dan weer gebruikt op jouw pagina’s zal deze specifieke doelgroep jouw website eerder kunnen vinden en zo creëer je makkelijk extra conversies.
- Wees (klant)vriendelijk
Als jij je bezoekers op een onaangename manier benadert of als zij een onprettig gevoel krijgen bij jouw unieke webshop, dan is de kans groot dat ze weggaan. Het is daarom belangrijk om altijd eerst met de doelgroep in contact te komen en hun verlangens en wensen te achterhalen! Ook moet je natuurlijk weten wat de klanten nou precies verwachten van jou, jouw product of dienst.
Vooral als je een webshop hebt, heb jij contact met mensen uit de hele wereld en moet je dus wel een internationale doelgroep kunnen bedienen. Maak je homepage en andere pagina’s gebruiksvriendelijk, dit kan bijvoorbeeld door de taal te veranderen!
Hopelijk heb je iets aan deze waardevolle tips om jouw conversie, clicks en online vindbaarheid te optimaliseren. Het blijft natuurlijk een proces en fouten maken mag. Zorg dat het duidelijk is wat mensen kunnen verwachten, wat zij nodig hebben en hoe jij dit kan bieden.
Veel succes!